Radio is springlevend in Vlaanderen. En lokale radio?

Het Laatste Nieuws besteedde in haar editie van 2 april twee volle pagina’s aan de analyse van de luistercijfers van alle Vlaamse zenders. Hoewel alle? Enkel de grote zenders zoals Radio 2, Qmusic, StuBru, Radio 1, MNM, Joe, Klara en Nostalgie werden uitvoerig doorgelicht. De journalist had wel een zuinig – maar cynisch – zinnetje over voor NRJ: “dat ze voor het eerst in de CIM-cijfers opdoken met een marktaandeel van 0.06 %”.  Maar geen spoor van de andere netwerkradio’s (VBRO, Topradio, Stadsradio Vlaanderen), laat staan dat er een noot geschreven werd over lokale radio.

De insteek van het artikel was dat ook al bestaat radio al meer dan een eeuw, het medium springlevend blijft in Vlaanderen. Elke dag stemmen er 4,5 miljoen Vlamingen op af, dat is 8 op de 10. Wat u als  doorwinterde radioliefhebber al langer wist, wordt nog eens uitgelegd in het artikel – uitgesmeerd over twee bladzijden – dat vooral gevoed wordt door CIM-cijfers.

radio2app_screen

Radio 2 is met een marktaandeel van 30,5% de best beluisterde zender maar heeft ook de oudste luisteraars: 73% is ouder dan 55 jaar. De helft van de luisteraars van Qmusic, de tweede grootste met 12.1 % aandeel, is jonger dan 34 jaar en is vooral een vrouw. Het luisterpubliek van de derde zender in Vlaanderen, Studio Brussel (11.1 %), komt overeen met dat van Qmusic, maar 60 % is (in tegenstelling tot Q) wel een man. MNM staat op vier met 10 % en trekt vooral scholieren en studenten aan met een perfect evenwicht tussen jongens en meisjes. 34 % is jonger dan 24 jaar. Op plaats vijf staat Joe met 8.6 % dat vooral populair is bij Vlamingen tussen 35 en 54 jaar en wat meer vrouwen lokt. Het publiek van Radio 1 (7.9 %) is oud en mannelijk. Nostalgie – de zevende in de stand met 6.6 % – scoort bij vier op de tien ouderen (> 55 jaar). De kleinste omroep Klara (2.7 %) is vooral een oudemannenradio.

Verder nog een heleboel lijstjes van de populairste programma’s van elke zender, de plaatsen waar we het vaakst luisteren, wat we in het weekend vooral luisteren, enz … Wees gerust, ik bespaar u deze droge literatuur.

Randverschijnsel?

q musicNergens in het artikel wordt gerept over de netwerkradio’s, laat staan de lokale radio. Nochtans is de journalist tijdens zijn voorbereiding op de geraadpleegde site van de CIM die andere radio’s tegengekomen (zoals Topradio, Roxx, …). Zou hij die andere stations echt moedwillig vergeten zijn omdat de mediagroep waar de krant HLN deel van uitmaakt ook het moederbedrijf is van Joe en Qmusic – en de ‘concurrentie ‘ maar beter doodgezwegen wordt. Of zijn de lokalen, met of zonder cluster, echt maar een randverschijnsel in Vlaanderen waar geen inkt meer moet aan verspild worden?

Deze cijfers tonen andermaal aan dat de VRT zenders nog steeds met het grootste marktaandeel aan de haal gaan, ook al verloor de VRT 18 jaar geleden haar monopolie door de komst van de landelijke private radio’s. Tel bij de VRT de marktaandelen van Q en Joe  op en je stelt vast dat 85 % van de Vlaamse radiomarkt in handen is van 2 spelers: VRT en Medialaan.

Waar blijft de zuurstof die de minister van Media ging geven aan de lokale en netwerkradio’s door invoering van het nieuwe frequentieplan? 15 maanden na de start van dat nieuwe plan, is die gesublimeerd tot CO2 vrees ik. Die paar procenten marktaandeel die de honderd lokale radio’s nog vertegenwoordigen is verre van gezond voor hun voortbestaan. En als ze dan ook nog eens doodgezwegen worden in een artikel over radio…

©Lokale Radio in Vlaanderen

Een gedachte over “Radio is springlevend in Vlaanderen. En lokale radio?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s