SBS Belgium en Mediahuis creëren samen nationale regie voor crossmediaal aanbod

Het heeft er alle schijn van dat radio Nostalgie en S-radio – één van de vier nieuwe netwerkradio’s –  een sterke tandem zullen vormen. Wanneer en onder welke naam S-radio zal starten is nog niet gekend, maar de nieuwe joint venture die Mediahuis en SBS Belgium op woensdag 7 maart aankondigden moet hen een strategisch voordeel geven op de markt van de radioreclame.

Mediahuis en SBS Belgium slaan de handen in elkaar en richten samen, via een 50/50 joint venture, een nationale reclameregie op. Deze gezamenlijke regie moet adverteerders een sterk antwoord bieden op hun vraag naar crossmediale campagnes.

Het aanbod van de nieuwe regie zal bestaan uit de online videoproposities voor de TV zenders van SBS (VIER, VIJF) en de kranten van Mediahuis (De Standaard, Het NieLogo_7824uwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg). Er komt ook een  strategisch-crossmediale cel om 360°-campagnes te gaan uitwerken die tv, print, online en video met elkaar combineren. In het persbericht wordt er voorlopig niets verteld over radio, maar iedereen gaat ervan uit dat Nostalgie en de nieuwe S-radio ook in het pakket zullen ondergebracht worden. Een advertentie in het Belangske of een promo-spotje op Vier voor S-radio die op haar beurt maar al graag via de radio zal verwijzen naar een reportagereeks in het Nieuwsblad of regionale TV zender.  Het zit eraan te komen.

900.00 euro steun

Eind vorig jaar kende de Vlaamse Regering meer dan 900.000 euro transformatiesteun toe aan Mediahuis. De kranten van Mediahuis staan onder druk en het moederhuis tracht met de transformatie van heel het bedrijf tegen 2020 volledig digital first te zijn om zich zo te kunnen differentiëren ten opzichte van haar traditionele concurrenten – maar vooral – van nieuwe concurrenten zoals sociale media en buitenlandse nieuwsgroepen.
Niet alleen de landelijke zender Nostalgie maakt deel uit van het merkenpakket van Mediahuis, ook de nieuwe radio van SBS. Want in 2011 verwierf Corelio een deel van SBS Belgium, dat sinds september 2017 licentiehouder is van netwerkradio S-radio. Onrechtstreeks profiteren de beide radio’s van de 900.000 euro van de overheid. Enig idee hoeveel steun de lokale radio kreeg vorig jaar?

Woensdagochtend voor de opening van de  beurzen werd bekend dat Telenet volledig eigenaar wordt van de TV zenders Vijf, Vijf, Zes en productiehuis Woestijnvis.  Er wordt zo een hele consolidatiebeweging in de Vlaamse Media in gang gezet.

Quid lokale radio? De meesten moeten het alleen zien te rooien op de reclamemarkt. Elke dag de lokale handelaars afschuimen in de hoop wat spotjes te kunnen verkopen. Een aantal grotere lokale zenders werken wel samen met een regionaal huis-aan-huis blad maar verder reiken hun crossmediale ambities niet. Samenwerken dan maar met de regionale TV?  Mis poes, de regionale tv-zenders zoals ATV, TV Limburg, TV Oost en ROB TV zitten al bij Mediahuis. Die consolidatiebeweging die nu ingezet is in Vlaanderen kan de lokale markt beïnvloeden. Maar ook de drie  overige netwerkradio’s zien die evolutie met argusogen tegemoet. Gaat de vijver (met kleine v) van de radioreclame nog groot genoeg zijn om de dure investering van 15 stadszenders te betalen. Hopelijk komt het goed, maar ik heb zo mijn twijfels…
Voorlopig één voordeel: S-radio of hoe de nieuwe radio ook gaat heten, is nog niet in de lucht, meer zelfs heeft nog bitter weinig zendvergunningen aangevraagd. Maar daar zal binnenkort – met de aanstelling van Tom Klerckx  (ex-Joe, Qmusic) als nieuwe baas van Nostalgie en S-radio – vermoedelijk verandering in komen.

©Lokale Radio in Vlaanderen

Persbericht Mediahuis:  http://www.mediahuis.be/2018/03/07/6640/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s