Snuisteren in het dossier van Ment radio

Drie weken geleden, na het bekend raken van de nieuwe toekenningen van de netwerkradio’s, raasde een kleine radiostorm over Vlaanderen. Gedoodverfde kandidaat Ment moest het afleggen tegen VBRO. Directeur Marc Hallez geeft ons een inkijkje in de strategie en het erkenningsdossier van Ment. Vijgen na Pasen? Zeker niet, menig netwerkradio kan er nog wat van opsteken willen ze ooit boven het procent marktaandeel uitkomen.

Intussen weten we dat Ment het moest afleggen tegen VBRO die aan de haal ging met het pakket van 17 frequenties waarop vanaf volgend jaar een Nederlandstalig product zal uitgezonden worden. In de aanloop van het toekennen van de licenties publiceerde Ment met enige regelmaat informatie die het imago van hun plan ondersteunde en versterkte, zonder evenwel het gehelde plan te grabbel te gooien. Ook al haalde Ment radio het – tegen alle verwachtingen in – niet, hun erkenningsdossier blijft een sterk staaltje. Het zou jammer zijn dat dit eeuwig beperkt bleef tot verplichte lectuur van een aantal Vlaamse ambtenaren.

Een paar dagen voor de laureaten van de netwerkradio’s zouden bekend gemaakt worden, vroegen we aan TV-baas Marc Hallez om een aantal aspecten uit zijn erkenningsdossier toe te lichten en ons te overtuigen van de sterktes. Met bijzondere dank dat hij – als enige netwerkradio die positief gevolg gaf aan onze vragen – zo openhartig wilde communiceren over zijn visie en dossier.

marchallez
Ment directeur Marc Hallez

Maar eerst een korte kennismaking met de man die zes jaar geleden Ment TV uit de grond stampte.  Radio is voor Marc Hallez al sinds jaar en dag een passie, al sinds 1982. “Ik ging aan de slag bij radio Noordzee Oostende en radio Andromeda, maakte daarna syndicated programma’s en tot slot hield ik halt bij Contact Oostende. Tussendoor liep ik stage bij Radio Annick en Contact Antwerpen”, zegt de directeur van Ment.  Na meer dan 10 jaar radio en een pedagogische opleiding startte hij Tendens op, aanvankelijk WTV, daarna Focus en zo verder naar alle andere regionale televisieomroepen in Vlaanderen. Daarna kwamen ook andere programma’s, toeristische programma’s en een commercieel spelprogramma voor VTM / Kanaal 2.

Mediaconvergentie

Het stokpaardje van Marc blijft de integratie van mediavormen, mediaconvergentie zeg maar. “Wie het nu nog ‘over radio’ heeft zonder dit te zien binnen een veel bredere mediacontext, gaat aan de essentie voorbij. Die essentie geldt voor nationale maar ook voor lokale radio. Ook lokale radio’s – ik ben van dit concept sterk voorstander – moeten zich in de regio integreren, connecties leggen met events en andere lokale media en daarbinnen verwevenheden zoeken. Die liggen minder voor de hand dan voor nationale media.. maar zijn wel zeer belangrijk”, licht Marc toe.

Compleet vernieuwend concept

Marc Hallez vindt dat zijn plannen voor een eigen radiostation compleet vernieuwd zijn voor Vlaanderen en de muzieksector maximaal kan ondersteunen. “We geloven in een breed gedragen product dat maatschappelijk onderbouwd, gedragen en gerund wordt. We geloven in ‘live radio’, de informatiedoorstroom van het Vlaams Verkeerscentrum, de samenwerking met het BIVV, met specialisten op diverse vlakken, voeding, gezondheid, bewegen… Elementen die Ment binnen haar muziekcontent model ter harte neemt. We geloven in ons plan waarvan alle pijlers gedragen zijn door wetenschappelijk onderzoek en eigen onderzoeken of onderzoeken in samenwerking met hogescholen. We geloven in onze marktanalyses, de analyse van de reclamemarkt, de power ratio’s gekoppeld aan het product.. hun sterkte maar ook hun beperking en het inspelen er op”.

mentradioMooie praatjes?  Allerminst, want Ment kan putten uit de mediacontacten en verbindingen die ze uit televisie heeft en uit haar marktaandeel als grootste themazender van Vlaanderen. “We hebben nationale reclame, zijn CIM-verankerd, zetten marketingcampagnes op voor onszelf en andere bedrijven. Ment Radio in de markt zetten kan ‘per direct’ door de lopende content-samenwerkingen meteen in te zetten op het radioproduct of op de combinatie van radio en televisie. Wij geloven in ons mediaconvergentie model waarbij FM-radio, DAB+, vooral televisie, online radio, app, sociale media … en via onze samenwerkingsmodellen met printmedia alle content, met respect voor iedere afzonderlijke mediavorm, direct verspreid wordt en waarbij platformen elkaar versterken. Ook in ons plan voor een directe nieuwsdoorstroom, in kwestie van seconden, naar alle platformen, geloven we sterk” verduidelijkt Marc.

“Zenderpark zal groen kleuren”

34 Megawatt-uur is het jaarlijkse verbruik van Ment, niet min om dit rechtstreeks uit het (dure) elektriciteitsnetwerk te moet halen. Daarom werden zonnepanelen geplaatst op het dakgebouw van de studio in Gent (400 m²). Die voeden de studio, uitzendservers en kantoren. “We hielden er rekening mee dat ook de technische exploitatie van de radio hier komt en het verbruik van alles wat daarbij komt kijken. We gingen er van uit dat we op dat vlak zelf bedruipend zullen zijn”. De tekorten, wanneer en als die er zijn, worden vanaf deze maand opgevuld met toegevoegde energie door Total. Er is een contractuele garantie dat het om 100% groene stroom gaat.
Op de zendersites was het de bedoeling om ook groene stroom te gebruiken. “Met aparte meters per zender (indien er verschillende staan) is dat technisch perfect mogelijk. Om de ecologische voetafdruk verder te verminderen werd Led-verlichting op heel wat plaatsen aangebracht en in de studio’s worden tv-lichten gehanden die minder verbruiken en geen warmte produceren (waardoor airco minder aan ligt).”

Technische infrastructuur

Voor dit onderdeel deed Ment een beroep op TVV, die de afspraken met alle zendersites maakte. Voor de verbindingen werd geopteerd voor een glasvezelverbinding via telecomoperator Proximus. Die leverde ook de straalverbinding als back up.  “We zouden voor radio werken met specifieke verbindingen van Telenet, dus niet met straalverbindingen. Dat laatste zou ook niet relevant zijn omdat de feed per provincie (reclame) zou ontkoppeld worden. Dan zou je al met 5 straalverbindingen moeten werken over een langere afstand wat minder interessant is”, voegt Marc toe.

ment_top10

“Televisiesignaal niet  gewoon doorkoppelen op radio”

“Ik lees dat ‘iedereen er van uit gaat dat wij die licentie halen’ Dat is inderdaad wat wij ook in de markt horen en voelen. Maar goed, ‘iedere match moet gespeeld worden’: zegt men bij voetbal. Ik meen inderdaad dat ‘Vlaanderen’ wel aanvoelt dat we als enige kandidaat een echt multi-mediaplan hebben, breed door de sector gedragen, vernieuwend, volledig cross-mediaal… Het feit dat we als enige de volledige kruisbestuiving met ons eigen televisiekanaal kunnen maken, is uiteraard een uitgesproken voordeel. Dat is de basis om dan verder te koppelen naar sociale media toe, online, app, FM-radio-DAB+ …

We willen de sterkte halen uit het koppelen van de mediavormen aan elkaar, maar wel iedere mediavorm zichzelf laten zijn waar en wanneer dat nodig is. Het gaat er dus, voor alle duidelijkheid, niet om het televisiesignaal zoals je dat nu ziet, gewoon door te koppelen op radio. Het gaat om de nodige ontkoppelingen, over live programma’s, actualiteit los van de muzieksector maar ook sterk gekoppeld aan de muzieksector… één platform dat de Vlaamse muzieksector ondersteunt.”

Hoe Ment denkt over concurrent VBRO

De baas van Ment vond het verrassend dat VBRO meedeed voor pakket 2. “De Vrije Brugse Radio Omroep is sinds jaar en dag een sterk verankerd lokaal product, een sterkte die ik bijzonder in hen waardeer. Als men me vraagt: ‘Noem eens een goeie lokale of regionale radio’ noem ik hen als één van de eersten. Een degelijke regionale radio echt gekoppeld aan de samenleving in Groot-Brugge. De muziek ondersteunt voor een groot stuk de muziek van Nederlandse komaf. Dat is niet fout maar de verhouding had ik liever richting Vlaams zien overhellen. Ook Ment draait Nederlands product maar de nadruk ligt op het stimuleren van de Vlaamse economie en muziekindustrie. Die is ruim genoeg om afgewisseld te worden met een vleugje muziek van bij onze noorderburen.”

“Als wij een Nederlands product draaien, willen we op dat vlak weerspiegelen wat leeft in onze buurlanden. De keuze is dan ook gebaseerd daarop. Bij De Vrije Brugse Radio Omroep (VBRO) ligt dat vaak anders, maar dat is een visie uiteraard en visies kunnen verschillen. De Vlaamse producties die Ment draait, worden gekozen op basis van hun verbinding met het economisch weefsel binnen de Vlaamse muziekwereld. Na het onderzoek dat Universiteit Antwerpen deed rond de economische stromen in de muziekindustrie en het onderzoek dat wij daarop samen met een groep studenten van de Artevelde Hogeschool daarop verder bouwden, was duidelijk. De economische motor van de Vlaamse amusementsmuziek ligt in de zalen, bij optredens. Ook de CD verkoop ligt grotendeels op dat vlak. Muziek met 1. een maatschappelijk draagvlak en 2. een economisch draagvlak omdat artiest en nummer ‘een uitweg’ hebben naar het live circuit moet dus gestimuleerd worden. Zo krijg je één op één een effect op de werkgelegenheid.”

Ik meen dat product, naam (Vrije Brugse Radio Omroep) en aanpak niet of onvoldoende zouden werken over heel Vlaanderen. Echt ervaring met nationale reclame, opzetten van mediaplannen voor nationale merken en dergelijke, is er – meen ik- niet en die is voor het opzetten van een rendabele werking belangrijk. De structuur van MENT heeft die wel.”

“Merkopbouw wordt lastig”

ment_vbro_kleinVolgens Marc Hallez zal het voor de netwerkradio van pakket 2 niet makkelijk worden om merkopbouw te doen. “Moet je daar nu als VBRO nog aan beginnen, dan kijk je aan tegen vijf jaar merkopbouw en dat is lastig. Ook voor Ment duurde het 5 jaar om aan merkopbouw te doen, maar die is er nu. Het opbouwen van een relevant marktaandeel is nu eenmaal niet vanzelfsprekend. Ment heeft uit haar huidige structuur al ruime promotiemogelijkheden en content samenwerking met heel wat magazines en andere zenders. Die is gewoon nodig.”

“Mocht ‘De Vrije Brugse Radio Omroep’ nationaal gaan werken, zal ze misschien haar grootste sterkte verliezen, haar unieke binding met de regio Brugge en West-Vlaanderen. Maar -nogmaals – ik ken de inhoud van hun dossier niet. Ik ga af op wat ik ken van het product op basis van wat men nu maakt. Ik ga er ook van uit dat bestaande radiostations geen plan maakten dat dermate afwijkt van wat men nu doet. Want dan zou ik de vraag stellen waarom men de zaken nu niet reeds anders aanpakte.”

Geen mobiele studio

Ondertussen zijn de teerlingen geworpen en na het bekendmaken dat Ment geen licentie kreegt, liet Marc via zijn Facebookpagina teleurgesteld weten: “Ment was samen met Topradio een zender met de groeimogelijkheden op de nationale reclamemarkt. Zij worden nu vervangen door twee producten waarvan we weten dat ze op dit moment niet leefbaar zijn en dus geen kwalitatieve radio kunnen maken. Het feit dat licenties worden uitgereikt op basis van zeer kleine verschillen, over hoe nauwkeurig juist het type microfoon is weergegeven in het plan, of er een mobiele studio is of niet (MENT heeft met De Vlaamse Top 10-opnames geen mobiele studio maar een heel mobiel dorp),  op basis van het feit dat 100% Vlaams/Nederlandstalig draaien meer punten oplevert dan het kaderen van Vlaamse muziek in een ruimere muziekmix, brengt ons erg ver weg van de snelweg”, besluit Marc.

Niet opgeven Marc, vroeg of laat, – eventueel via DAB+ – zal gans Vlaanderen van Ment radio kunnen genieten. Ik wens je alle succes toe!

Gerelateerd: S-Radio wordt de (voorlopige) naam van de radiozender van VIER TV

©Lokale Radio in Vlaanderen 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s