Gezocht: diversiteit bij de vier erkende netwerkradio’s

Voor deze zondagse column haalde ik mijn inspiratie bij… de erkenning van de netwerkradio’s. Als je meeleest vertel ik je over het gebrek aan scherpzinnige journalistiek in de Vlaamse media, de unserved audience van een vrouwenzender en over netwerkradio’s die dringend op zoek moeten naar een boekhouder.  Maar vooral ben ik op zoek naar meerwaarde, diversiteit en andere variaties op dat thema.

In bijna elke Vlaamse krant, op websites zelfs tot de Nederlandse toe, en overal op sociale media viel de afgelopen dagen dezelfde teneur te lezen: “Minister Gatz erkent vier netwerkradio’s en zorgt zo voor meer diversiteit op de FM band”.
Dat bericht werd door bijna elke journalist overgenomen. Van beroepsjournalisten zou je toch verwachten dat ze kritisch de persberichten – niet in het minst die van politici – zouden analyseren en cross checken vooraleer die quasi letterlijk over te nemen. Het almaar dalend aantal betalende abonnees verdient scherpzinnige journalistiek. Maar nergens las ik een kritische noot, weinig artikelen gingen over hoe dat gevarieerde FM aanbod bereikt kon worden. Overal overheerste de euforie dat er met de komst van SBS, VBRO, Hit en Stadsradio meer keuze gaat komen op FM.

Op zoek naar de witte raaf in radiolandschap

Na twee jaar voorbereidend werk voor een nieuw omroepdecreet en frequentieplan, waren de verwachtingen hoog gespannen. Ik was al teleurgesteld toen bij de voorstelling van het nieuwe frequentieplan in december vorig jaar bleek dat de beste hoogvermogen zenders afgenomen werden van de huidige lokale radio’s en zouden toegewezen worden aan de nieuwe netwerkradio’s. Nu de namen van de laureaten bekend zijn, ben ik er niet blijer op geworden.Logo-De-Witte-Raaf-blauw
S-Radio komt met een product voor 18 tot 40- jarigen. Dat is echt verrassend, want vandaag is er in Vlaanderen nog geen jongerenradio – Welke muziek brengt Q en MNM dan? Polyfonische? Ook een netwerk met alleen Vlaamse hits werd erkend: dat moet de witte raaf zijn – Wat zendt Familyradio vandaag dan uit? Hardrock?  Een stadsradionetwerk met lokaal nieuws uit je stad: kennen we niet in Vlaanderen. Zou het kunnen dat de dossierbeheerders die de ingediende kandidaten moesten quoteren zich van omroepband vergist hebben? Op de middengolf neemt het aanbod inderdaad gestaag af en zouden de vier erkende netwerkradio’s zeker een verrijking zijn.

Sorry voor mijn cynisme, maar ik heb echt te doen met Clubfm en vooral Topradio: bestaande radio’s met heel wat jaren op de teller, deze laatste zelfs meer dan twintig én met een trouwe fanbase onder de jongeren. Was dat echt nodig om de huidige jongerenzender die house, techno en hardstyle brengt – wat je echt als divers kan bestempelen – te kortwieken?  Dat nieuwe, nog niet-opgestarte initiatieven die nog niets bewezen hebben, het halen van gevestigde omroepen doet mij de wenkbrauwen fronsen.

logo_topradio
Topradio greep naast een erkenning als netwerk

Echter, niets nieuws onder de zon. Deze maand is het precies zestien jaar geleden dat nieuwkomer 4FM ook de voorkeur kreeg ten nadele van Radio Contact toen voor het eerst de licenties voor landelijke commerciële radio werden uitgedeeld. De erkenningsronde blijft een schoonheidswedstrijd. Daarom is het een kwestie van bepaalde onderdelen in het dossier wat bij te kleuren, in een mooier perspectief voor te stellen dan in werkelijkheid. Op zich is daar niets mee. Elke indiener zal zijn verhaal wat aangedikt hebben. Ook de verliezers deden dat hopelijk en indien niet dan waren het sullige druiloren.

Mijn vriendin was bij ons eerste afspraakje ook mooier met die mascara dan toen ik haar een paar weken later in de supermarkt tegenkwam zonder dat extra laagje.

Vind de unserved audience

Veel erger vind ik het als men radio’s zou erkend hebben omdat de indieners geforceerd een tikkeltje anders willen zijn om hun voorgesteld concept op een onnatuurlijke manier er te laten uitspringen. Ik kan we best inbeelden dat een dossierbeheerder de passage uit het dossier dat “wij radio willen maken voor vrouwen en gaan samenwerken met de Flair” extra onderlijnde.
Bepaalde voorstellen komen zo uit een cursus marketing ‘Vind de unserved audience’. Ik krijg een déjà vu. In 1995 ging TV-zender VT4 vanuit de BBC studio’s in Engeland een aanval inzetten op TV1 (huidige één) en VTM want na grondige en dure consultancy hadden de bedenkers ontdekt dat er honderdduizenden meerwaardezoekers waren in Vlaanderen. Na een paar maanden werd die niche niet gevonden en moest er bijgestuurd worden.

Ik vrees dat dit ook het lot van Hit! wordt. Het is niet omdat reclamejongens het gat in de markt gevonden hebben dat iedereen die een foef heeft, massaal naar die kersverse wijfradio gaat luisteren.

Mocht dat wel zo zijn, dan was die unserved radio er al veel eerder gekomen eventueel met hulp van buitenlandse mediagroepen. Waar bleef RTL, NRJ of Talpa? Waren ze slimmer en wilden ze geen financieel debacle op de Vlaamse duopolistische radiomarkt?

De Vlaamse regering koos – op stapel-papierpapier – vooral voor nieuwe zenders die on-air nog niet hebben kunnen bewijzen hun erkenning waard te zijn. Maar ik ben hoopvol en daarom krijgen ze alle vier, zonder onderscheid, negen jaar de tijd om mij te overtuigen.

En dat ik niet zie dat binnen een paar jaar stadsradio vervelt tot Top, Hitfm de losbandige doelgroep radio vervangt door de meer christelijke waarden van Radio Maria en VBRO zijn format verruimt met West-Vlaamse rock tot ROXX. Succes en zorg dat het spettert vanaf 2018 op mijn FM portatiefje!

Als uitsmijter nog een laatste woordje over netwerkradio’s en dan zwijg ik er de volgende negen jaar over. VBRO (pakket 2) kreeg 0 (nul, zero, nada) punten voor het opstellen van de geprojecteerde balansen voor de volgende twee jaar in het dossier. De Vlaamse overheid vond ze bij hun beoordeling niet correct ingevuld. En bij de specificatie van de herkomst van de financiële middelen rekende Stadsradio (pakket 4) de renteloze lening die het aangaat bij de gelegeerd bestuurder bij het eigen vermogen, terwijl dit in de balans onder vreemd vermogen valt.

Beste bezitters van een erkenning voor netwerkradio, jullie mogen dan wel bollebozen zijn op gebied van radio en management, een goede boekhouder kunnen jullie wellicht nog gebruiken. Weet dat als ik eind dit jaar stop met deze blog, beschikbaar ben en torenhoge winsten beloof met jullie park van 15 stadsfrequenties! Ik hoor het de Amerikaanse baas van be-one in 2005 nog vragen aan zijn Vlaamse vazal: “How much profit do we make in Flanders?”

Nog een fijne zondag!

Lees ook: S-Radio wordt de (voorlopige) naam van de radiozender van VIER TV

©Lokale Radio in Vlaanderen 

 

 

 

Advertenties

5 gedachtes over “Gezocht: diversiteit bij de vier erkende netwerkradio’s

  1. Er is op sociale media nogal wat commotie over het feit dat TOP radio naast de prijzen greep. Een mogelijke reden kan zijn dat in het verleden dit radiostation het niet nauw nam met de uitzendvergunning. Er kwamen regelmatig klachten van lokale radiostations die gestoord werden in hun uitzendgebied. Een overzichtje van de radiostations die het gebruikte zendvermogen door TOP radio vanop de rijstsilo-toren in Schoten, in vraag stelden: Radio Land Van Waas (Sint-Niklaas 106.4), Radio Xtra / Mango/Club FM (Lier 106.4) en zelfs Radio Beiaard/ Family radio (Dendermonde 106.3).

  2. Het vierde toegekende frequentiepakket gaat naar Stadsradio Vlaanderen. Dat is eigenlijk goed nieuws voor de lokale radiostations in mijn stad Mechelen. Want in het nieuwe frequentieplan is maar plaats voor twee lokale radio’s. Aangezien Randstad-FM behoort bij de groep Stadsradio Vlaanderen, kan de oudste radio van Mechelen, Radio Reflex blijven uitzenden. Ook Radio Opsinjoor kan de beste oldies blijven uitzenden! Afwachten wie welk frequentiepakket (33 of 58) toegewezen krijgt…

  3. De schrijver van de blog slaat de spijker op de kop met z’n verwijzing naar buitenlandse media die geen unserved audience zouden ontwaren. Dat publiek is er misschien wel, maar de kosten om zo’n netwerk op te zetten en vooral de kosten om het inhoudelijk te runnen staan niet in verhouding tot wat zo’n netwerk kan opbrengen. In die optiek is het best wel cynisch dat Topradio uit de boot valt terwijl zij uitgerekend wel al over een netwerk beschikken en een mooi en potentieel rendabel aanbod realiseren. maar het is uiteraard ook zo dat net zij bij uitstek het potentieel hebben om te overleven zonder FM. Het publiek van zo’n zender is zodanig niche dat het niet zo nodig via radiozenders bereikt hoeft te worden. Radiodiffusie via FM komt neer op sprokkelen, zeker de nieuwe spelers gaan hard hun best moeten doen om nog wat luisteraars bij elkaar te harken. Een product als Topradio is sterk genoeg om liefhebbers zover te krijgen dat ze wel hun best nog gaan doen om hun geliefkoosde programma’s te kunnen blijven horen via andere wegen dan de portatief.
    De verguisde erkenningsronde heeft overigens weinig originele dossiers aan het licht gebracht. Ook omwille van die dunne spoeling valt de crash van Topradio te betreuren, maar het is inderdaad wel tekenend dat er maar weinig animo was om met echt nieuwe initiatieven voor de dag te komen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s