S-Radio wordt de (voorlopige) naam van de radiozender van VIER TV

De vier namen voor netwerkradio die vandaag de regeringstafel van de Vlaamse regering passeerden, zijn allemaal erkend. S-radio, VBRO, Hit! en stadsradio Vlaanderen kunnen nu een vergunning aanvragen om vanaf 1 januari op 15 verschillende stadsfrequenties te gaan uitzenden. De winnaars van de erkenningsronde waren gisteren al bekend geraakt; mediaminister Gatz maakte het nieuws vandaag officieel.

S-Radio wordt de nieuwe generalistische zender van SBS Media uit Vilvoorde. Muziek zal er afgewisseld worden met nieuws, informatie en entertainment.  S-Radio wil sterk inzetten op interactiviteit met de luisteraars en wordt het verlengstuk van wat VIER op TV brengt. De beoogde doelgroep is van 14 tot 40 jaar en zo gaat de radiopoot van SBS Belgium in concurrentie met Qmusic, Studio Brussel en MNM. Had de mediaminister niet gezegd dat door het nieuwe frequentieplan meer diversiteit ging komen op de FM band? Weer een hitradio erbij?

Vanaf volgende zomer zou de nieuwe SBS-telg op 15 frequenties in de grootste steden te ontvangen zijn en hiermee 65% van de Vlamingen bereiken. SBS kan vanaf dan net zoals de VRT en Medialaan, reclame in paketten (TV + radio) gaan verkopen. Dat was al jaren één van de belangrijkste drijfveren van het mediabedrijf om een eigen landelijke radio te eisen.

S-radio haalde  het van concurrenten stadsradio Vlaanderen en Club FM dat met Radio ROXX de strijd aanging voor pakket1. Na objectieve beoordeling van de drie dossiers, werden de volgende scores toegekend: 88,17% voor S-radio,  83,34% voor Stadsradio en een povere 71,49% voor Radio ROXX.

Worden eveneens erkend als netwerkradio:

VBRO (Vrije Brugse Radio Omroep) wordt een radio met een Nederlandstalig en Vlaams profile en zal dus populaire muziek van eigen bodem op de radio uitzenden. De zender brengt ook programma’s met aandacht voor: (straat)theater, kunst, musical, cabaret, stand-up-comedy, film en literatuur.
VBRO haalde het van concurrenten Ment en Familyradio en kreeg  92,22% bij de weging van het ingediende dossier. Gedoodverfde winnaar Ment scoorde duidelijk minder met 88,84% terwijl Family 81,17% behaalde.

HIT! (eigenaar CFM van Marc Peersman uit Bornem) – nu nog een nonstop zender – wordt een zender die zich richt naar een voornamelijk vrouwelijke publiek.  Vrouwelijke rolmodellen zullen sterk aan bod komen. De netwerkradio richt zich op de leefwereld en interesses van actieve  stedelijke vrouwen.  Het zal ook specifieke focus leggen op vrouwen in de sport.
Hit! haalde pakket 3 binnen met 94,81% als score,  1,3 % meer dan Topradio dat 93,50% van de punten kreeg. Radio FG Vlaanderen kreeg 87,84%  en Radio Maria 78,15%.

Stadsradio Vlaanderen (BG-Consulting, de vennootschap van Geert Bollé uit Mechelen) wil de verbinding maken tussen de lokale radio en de landelijke. Bollé schreef in zijn dossier om met een eigen nieuwsdienst elk uur provinciaal en stedelijk nieuws te brengen. De zender wil zich ook laten opmerken met live-uitzendingen en als organisator van evenementen. Het is niet duidelijk of en hoe stadsradio Vlaanderen zal samenwerken met de de huidige lokale radio’s van dit netwerk (oa. Stadsradio Leuven, Rivierenland, Ten Aarschot, Antigoon Antwerpen).

Vergelijking scores pakket 1: S-Radio / Stadsradio Vlaanderen / Radio ROXX
Vergelijking scores pakket 2: VBRO / Ment / Familyradio
Vergelijking scores pakket 3: Bijlage-Hit! / Topradio / FG / Stadsradio/ Maria
Vergelijking scores pakket 4: Stadsradio/ClubFM/Radio Maria
bron: https://svengatz.prezly.com/nieuwe-commerciele-radio-voor-vrouwen-op-komst#

10 gedachtes over “S-Radio wordt de (voorlopige) naam van de radiozender van VIER TV

  1. s-radio gaan we weeral naar de zelfde troep moeten luisteren zoals q-music- joe – nostalgie-mnm met alle dagen en weken met de zelfde muziek! Sorry meneer gatz ik had gedacht dat je slimmer was. WE hadden beter een goede oldies radio gehad muziek uit de jaren 50-60-70-80-90! EEN ECHTE SCHANDE IS DAT! DAT GELD enkel primeert boven kwaliteit!

    1. Even in de documentatie gaan grasduinen. Ik denk dat er in Gent een paar zeer boos zijn dat men niet op twee paarden heeft gewed (pakket 3 en 4). Pakket 4 is wel iets minder sterk ik de as Antwerpen – Brussel, maar dan weer beter in Oost en West Vlaanderen (met onder andere Egem 20KW), het is uitgerekend in Oost en West Vlaanderen waar Topradio vandaag actief is (en haar huidige luisteraars heeft). Hopelijk haalt men nog via ZEN-FM een goede frequentie binnen in Gent (wederom maar op 1 paard gewed) – jammer maar wel oude wijsheid: hoogmoed – val….

      Club FM heeft wel een zeer slechte beurt gemaakt (69% tov 93.5% voor Topradio) . Gelukkig voor hen hebben MC en zijn vriendjes al heel wat lokale frequenties kunnen sprokkelen. Ik kijk heel hard uit naar het pakket van Aalter – Maldegem – Eeklo, de thuismatch voor zowel Wim Van Geert (Max) als MC (Club/Family). Beiden ook enkel ingezet op 1 pakket terwijl er andere ongebruikt blijven (zowel in Aalter als Waarschoot/Evergem)

      Ook vreemd dat men geen frequenties van de Vlaamse Ardennen heeft toegevoegd aan de netwerkradio’s, zijn er nochtans een hele hoop die geen deftig product zullen vinden.

  2. 1) gehoord op antigoon (antwerpen) vandaag we gaan vanaf 1/1 uitzenden op 107.4 en 107.2 voor antwerpen ps antigoon heeft nog aanvragen lopen voor pakket kapellen/brasschaat
    2) op riviereland (willebroek) randstad op 105.5 in mechelen

  3. Bollé komt als grote overwinnaar uit de bus. Heeft nu een netwerk, maar heeft ook al heel wat lokale radio’s in zijn zak: vb. Tienen, Herent-Leuven, Vilvoorde-Kampenhout, Aartselaar-Hove. Straks komen er daar misshien nog bij. Minister Gatz had iets tegen Moens met zijn ketenradio’s, maar ziet blijkbaar geen graten in de graaizucht van Bollé.

  4. Niet slim om enkel op pakket 3 van netwerkradio’s in te schrijven en niet ook op pakket 4 daar hadden ze hoger percentage gehaald dan stadsradio Vlaanderen. Topradio haalde in pakket 3 93,50 % tegenover winnaar Hit 94,81% maar stadsradio Vlaanderen won in pakket 4 maar met 81,03% dus pakket 4 had voor Topradio geweest als ze zich daarvoor ingeschreven hadden. In oorspronkelijk plan waren er ook 5 pakketen. Tja en wie heeft oorspronkelijk plan uitgetekend, de baas van Topradio. 4fm heeft in 2001 ook licentie gekregen op een niet propere manier, Nostalgie mocht ook plots van 5 onafhankelijke provincieradio’s een landelijk commercieel station worden en de Vlaamse Mediamaatschappij mocht plots 2 landelijke stations hebben. De politiek draait mee met de wind misschien kan Sbs gewoon Topradio overnemen probleem opgelost😄

    1. Op 15/01/2016 heeft de NRJ GROUP uit Parijs het domein nrj.vlaanderen geregistreerd. Is er belangstelling vanuit het buitenland voor een netwerkradio-omroeporganisatie? Het zou best kunnen, want vanuit het buitenland kan men nu ook perfect een erkenning aanvragen in Vlaanderen.
      Dat zal wel.Sbs radio worden.

Geef een reactie op Lokale Radio in Vlaanderen Reactie annuleren