VRT breidt marktaandeel in 2016 uit tot 64,1 procent

Normaal krijgt de Vlaamse politiek de primeur van het VRT jaarverslag, maar dit jaar kreeg Belga het verslag eerder of werd de inhoud gelekt. De VRT mag fier zijn want ze breidde haar marktaandeel uit tot 64,1 procent.

Aanstaande donderdag mag de VRT in de commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media  komen aandraven met haar jaarverslag.  De VRT brengt daar elk jaar uitgebreid verslag uit over haar vorige werkingsjaar. Traditioneel maakt ze dat verslag publiek op de hoorzitting in de Mediacommissie van het Vlaams Parlement. Maar dit jaar is dat niet zo. Want begin deze week was de inhoud van het rapport al openbaar gemaakt door Belga.  Benieuwd of de leden van de mediacommissie amused zullen zijn dat ze dit jaar niet de primeur kregen.

Radio 2 bleef grootste radiomerk

Uit het jaarverslag blijkt dat de VRT haar marktaandeel voor radio in 2016 heeft vergroot tot 64,1 procent. In 2015 was dat nog 62,2 procent. Radio 2 blijft met 28,8 procent veruit het grootste radiomerk. Studio Brussel, MNM en Radio 1 haalden een marktaandeel van respectievelijk 13,4 procent, 10,5 procent en 8,7 procent. Klara komt uit op 2,4 procent.

Om een idee te krijgen wat die 28.8% van slokop Radio 2 betekent: In een zwaar concurrentiële markt zoals Nederland, haalt de grootste radio minder dan de helft hiervan. Ter info: Topradio haalde in het laatste kwartaal van 2016 een marktaandeel van 0.7 %, ClubFM kreeg 0.1 % van de luisteraars achter zich.

Opvallend, aldus Belga, is de toename van het aantal internetluisteraars voor de VRT-zenders. Dat aantal is in 2016 gestegen naar gemiddeld 153.437 per dag. Dat zijn er bijna dubbel zoveel als de 79.576 in 2012. Hierlangs voor de link naar het volledige artikel op deredactie.be

Op donderdag 22 juni zullen toezichthouders van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) en de VRT bazen over het VRT-jaarverslag (radio, tv,  internet, …) debatteren in de commissie Media. Dat gaat over het jaar 2016, het eerste werkingsjaar van het nieuwe beheersovereenkomst dat de Vlaamse Overheid met de VRT afsloot. Er wordt nadien een rapport opgesteld hoe de VRT vorig jaar haar beheersovereenkomst heeft nageleefd.

Iemand die er nog aan twijfelt of de VRT zich perfect aan de beheersovereenkomst gehouden heeft? Wat als zou blijken van niet? Een schorsing van een frequentiepakket? Ik ken radio organisaties die nog wel een landelijk net kunnen gebruiken want de vier semi-landelijke frequenties die eind dit jaar toegekend worden, zijn sinds vorige week overbevraagd. Top, Hitfm, SBS, Stadsradio, Family, VBRO, Maria, Club Fm en Ment staan al te drummen….

 Bron foto: VRT

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s