Groen licht voor oproep radio-erkenning

Het is (bijna) zover. De Vlaamse regering heeft ingestemd met de oproep tot kandidaatstelling voor een erkenning tot netwerkradio en lokale radio. Zodra het besluit effectief te lezen valt in het Staatsblad –  prognose 16 mei – kan je een  dossier indienen.

Er komt beweging in het nieuwe radiodecreet. Nu vorige maand de raad van State geen grote problemen zag, steekt de minister van Media een tandje bij. De Vlaamse regering heeft vandaag een besluit ondertekend waarin de frequentiepakketten voor de vier commerciële netwerkradio’s worden toegewezen. Via Pakket 1 (het beste) mag een ‘generalistische radio’ gaan uitzenden, pakket 2 wordt voorbehouden voor Vlaamse/Nederlandstalige muziek en pakket 3 en 4 krijgt het label ‘andere’. Sven Gatz hoopt de 2 geschorste frequenties zo snel mogelijk terug te kunnen toevoegen.

Daarnaast kreeg Gatz van de Vlaamse regering de opdracht om de oproep voor een erkenningsaanvraag in te dienen als netwerkradio of als lokale radio te publiceren in het Staatsblad. Men verwacht dat het besluit rond 16 mei 2017 officieel zal verschijnen.

On-line indienen erkenning

Erkenningsaanvragen mogen niet meer –  zoals in 2003 wel nog kon – ingediend worden op papier. Voortaan moet het elektronisch via een portaal – KIOSK genoemd – van het Departement Cultuur, Jeugd en Media (link).
Via de website van het departement  Media komt er binnenkort een handleiding hoe deze e-toepassing te gebruiken. De dossiers dienen ingediend te worden tussen 16 mei (verwachte datum van verschijning in het Staatsblad) en 15 juni 2017 (30 dagen volgend op publicatie).

Ik heb mijn account zonet aangemaakt en eerlijk gezegd: het ging vlotjes. Er wordt wel gemeld dat je minstens moet beschikken over Google Chrome 37, Firefox 32 of Microsoft Edge. Zou het niet meer werken met mijne oude Explorer? Een nieuwe PC dan maar? Kan ik al direct in mijn financieel plan zetten.

Hoeveel Megabytes zou ik op die portal kunnen droppen- als bijlage? Ik heb nog leuke non-stop muziek (in wav) liggen elk uur voorafgegaan door de herkenningsmelodie en het lokale nieuws voorgelezen uit de krant.

Van zodra de uitvoeringsbesluiten er zijn, beging ik eraan. Stress!!!!

Stralingskarakteristieken beschikbaar

Eindelijk publiceert het departement media ook de lijst van alle beschikbare frequentiepakketten met bijhorende technische karakteristieken zoals uitgestraald vermogen, antennehoogte en stralingspatroon.  Snuister eens door de lijst en merk hoe sommige lokale radio’s die 100 Watt kregen toch serieus worden gedempt in bepaalde richtingen.

gent_1049

Vb. De frequentie 104.9 Mhz in Gent kreeg amper 100 Watt toegewezen (te weinig voor een stad met hoogbouw) en is momenteel niet-directioneel maar moet vanaf volgend jaar over 3/4 van het uitzendgebied gas terugnemen met een maximale verzwakking van 5 dB in zuidelijke richting. Van de 100 Watt blijft er dan nog maar  31 Watt over (uitgang antenne wel te verstaan)

Ninove 106.6 Mhz krijgt officieel 59 Watt maar moet in een aantal richtingen het vermogen terugschroeven met 8 dbW. Er blijft dan 10 Watt over.

Of neem de 105.0 Mhz in Heusden-Zolder, die is nu nog een rondstraler van 100 Watt. Moet zelfs 12 dB inleveren over een range van 30 graden wat resulteert in die richtingen in een ERP van 8 dBW en dat is volgens mijn oude HP41 rekenmachine een schamele 7 – ZEVEN – Watt. De minste weersinversie en deze babyfoons geraken de straat niet meer uit. Ging men de lokale radio niet meer kansen geven?

Sorry ik ga hier stoppen, kan de waanzin niet langer aan… Huilen met de pet op!

Alle info: https://cjsm.be/radio-erkenningen
Lees ook: Frequentieplan definitief goedgekeurd

12 gedachtes over “Groen licht voor oproep radio-erkenning

  1. Gent 104,90 MHz: ik ben er zeker van moest de antennelocatie een paar kilometer naar het noorden opschuiven dat de demping in het zuiden (op 150° tot 170°) zal terugvallen naar een redelijke waarde. Met een beetje geluk helemaal op 0 dB in alle richtingen. Weet iemand nog het adres van de antenne van de radio die op 104,90 uitzond eind jaren 80?

    Ken uw klassiekers: Heusden-Zolder 105,00 MHz. Dit is eigenlijk een frequentie die in Zonhoven tijdens de tweede helft van de jaren 80 werd gecoördineerd. Herinner u Radio Systeem, later SIS, later Contact. Daar zat dus 100W PAR op. In 2004 kreeg Radio Formule 1 uit Heusden-Zolder deze frequentie toegekend. Hoogstwaarschijnlijk heeft Formule 1 nooit een antennedossier ingediend met richtantennes (naar Zonhoven) om plus minus die 100W terug te bekomen want ik herinner me dat zij ook maar met een paar watt mochten uitzenden met toenmalige dipolen.

    Radio Centraal vb, uitzendend op 106,70 MHz kortbij de kathedraal van Antwerpen, die in 2004 een frequentie kreeg die origineel in Borsbeek werd gecoördineerd, heeft het nodige gedaan met richtantennes.

    Zo zal er voor elk aangehaald voorbeeld wel een verklaring zijn waarom moet worden gedempt in één bepaalde richting. De antenne werd (flink) verhuisd maar men maakte geen dossier op om met richtantennes te werken.

    Ik spreek enkel voor de lokale band tussen 104,90 en 107,90 die ondertussen 30 jaar oud is. De antennekarakteristieken van de hoogvermogenfrequenties opgemaakt door Broadcast Partners in 2003, dat is andere koek.

    Indertijd kon men contact opnemen met de ingenieur van het CJSM om het stralingspatroon te krijgen van een bepaalde locatie met een bepaalde hoogte. Zo kon je (laten) berekenen welke antenne het best werd gebruikt op die nieuwe plaats. Hoe dat nu precies moet, weet ik niet maar een paar mailtjes of telefoontjes naar het CJSM zullen dat wel duidelijk maken.

    1. Waarom heeft men niet terug een volledig nieuw referentiekader opgesteld voor de lage vermogens op FM ipv verder te blijven bouwen op de huidige (vaak verwrongen) toestanden die dateren van jaren terug. Om terug te komen om het voorbeeld van Zolder (maar ik had evengoed een ander kunnen nemen, keuze genoeg) Tot vandaag maakt het plan melding van lokaliteit Zonohven/Heusden Zolder met een omnidirectioneel patroon. in het nieuwe frequentieplan spreekt men enkel nog over Heusden-Zolder met een sterk directioneel patroon. Mag ik dat interpreteren dat de overheid heeft beslist dat de zender niet meer in Zonhoven moet/mag beluisterbaar zijn.
      Hopelijk mogen de lokalen vroeg op laat op DAB+ zodat ze over dezelfde goede ontvangst kunnen beschikken als de grote jongens.

      1. Goeiedag, een nieuw frequentieplan voor de lokale band kost geld. Waarschijnlijk vindt men dit de moeite niet want Europa wil af van de FM band.

        Nog een voorbeeld analoog met Heusden-Zolder/Zonhoven.
        Begijnendijk telt drie frequenties maar in 2003 waren er dat twee. De 107,90 is eigenlijk gecoördineerd in Baal/Tremelo maar werd verhuisd naar Begijnendijk ergens in +/- 2005 en werd toegestaan. Het zou misschien logischer zijn geweest om terug de parameters te gebruiken van 2003. Of die uit de jaren 80? En misschien nog logischer om het helemaal te hertekenen.

  2. Kleine correctie op mijn vorige comment. Begijnendijk telt recent terug 2 frequenties. 107,20 MHz zit al geruime tijd in Aarschot op een tiental meter van de grens met Begijnendijk en is in versie 3.0 een echte Aarschotse frequentie geworden.

  3. Sorry hoor, maar kan iemand duidelijk maken wat al die cijfers ( welke richting wordt verminderd met een aantal dB) betekenen? Ik vind daar geen verklaring voor. Een station dat een vermogen krijgt van 100 watt mag dat soms niet in alle richtingen uitstralen?

    1. Patrick, zie de interessante link gestuurd door laroyj (hierboven)

      Om kort te antwoorden op je vraag: niet elke FM zender mag in alle windrichtingen even sterk uitzenden. De overheid kan een directiviteit opleggen, zodat in bepaalde richtingen geen 100 Watt meer mag uitzonden worden. Hoeveel minder dan? dat lees je in de tabel waar per 10 graden vermeld staat hoeveel de opgelegde verzwakking (uitgedrukt in DB) bedraagt. Vb. een radio met een vermogen van 100 Watt die op 0 graden (het noorden) een verzwakking van 3 DB in zijn strot geduwd krijgt van de overheid, mag daar maar 50 Watt meer uitzenden. Hoe dat te bereiken? Gebruik antennes met een directioneel patroon (vb. dipool, richtantenne) ev. in combinatie met het verminderen van het algemene zendvermogen.

      1. Je schreef: “niet elke FM zender mag in alle windrichtingen even sterk uitzenden. De overheid kan een directiviteit opleggen, zodat in bepaalde richtingen geen 100 Watt meer mag uitzonden worden.”

        Dat klopt dus niet helemaal, zie de reactie van Gunnar.
        Zoals Gunnar al schreef, is de verhuis van de antenne van de oorspronkelijke locatie (frequentieplan vd jaren 80) naar een andere locatie (binnen de 8 Km cirkel), de oorzaak dat er voor veel frequenties een richtpatroon opgelegd wordt.

        Zover ik me herinner was de regel in het frequentieplan van midden jaren 80 “100 Watt ERP rondstralend”, op enkele uitzonderingen na waar de antenne op een hoge heuvel/berg stond. (vb: Geraardsbergen 104.9 FM = 40 Watt ERP rondstralend).
        Met dat vermogen kon toen perfect 8 Km straal gehaald worden. Vandaag is dat wel anders, maar dat is een ander verhaal …

        Wanneer de antenne bijvoorbeeld 5 Km naar de buitenkant van die 8 Km cirkel verplaatst wordt, is het dus logisch dat men een richtpatroon oplegt of het vermogen moet verminderen bij gebruik van een rondstralende antenne.

        Als een radiostation de antenne opnieuw op (of in de buurt van) de oorspronkelijke locatie plaatst, zal men opnieuw 100 Watt ERP rondstralend mogen gebruiken.

        Het staat misschien niet meer in de huidige wettekst, maar toch wordt dus nog steeds die “8Km straal” gehanteerd als zendgebied van een lokale radio. En ja, jammer genoeg op basis van een frequentieplan dat ondertussen zelfs bijna 35 jaar oud is … onbegrijpelijk!

        Via DAB+ uitzenden?
        Dat kan vandaag al, hé. Tenminste, als je genoeg geld hebt ….
        Maar ik ben er zeker van dat nationaal uitzending niet de ambitie is van het overgrote deel van de lokale radiostations.

        Via een kennis bij Norkring weet ik dat lokale DAB+ nog niet voor morgen is.
        Maar het is wel perfect mogelijk, wanneer de overheid nog enkele frequenties vrijgeeft in de DAB-band.

      2. Om hier nog even op terug te komen.
        Ik als absolute leek, begrijp dit zelfs met dat document nog niet.
        Een praktisch voorbeeld. Mechelen 104,8 (verschrikkelijk slechte frequentie, door RSJ 104,9 en vooral FUN 104,7 maar ook Nostalgie 104,8 – dat begrijp ik wél) beschikt over 25.0 dbW (= 316W) wat enkel op 0° mag gebruikt worden, dus noordelijk.
        Op bijvoorbeeld 260-270° moet dit verminderd worden met 27dB. Wat schiet daar dan nog van over in dbW? Niks?
        Bedankt!
        —————————————–
        reactie webmaster ‘lokaleradio in Vlaanderen’: Op 270° graden blijft er van de maximum toegelaten 25 DBw nog precies -2 over. Dat is 0,6 Watt, zo goed als niets inderdaad. Daar kom je een paar honderd meter ver mee, niet meer. De naam hoogvermogenzender niet waardig.

  4. Beste radiovrienden,
    Bedankt voor de uiteenzetting, heel interessant!
    Toen we in juni 1980 startten met onze Antwerpse Radio Annick herinner ik me dat we toen één diplool op de mast hadden. Later werden dat 4 dipolen op een topbuis met daaronder de mast van 18 m op het dak van een groot gebouw. Met zo’n antenne heb je al wat ruimte nodig om de spankabels te bevestigen. Wat wisten we in die pioniersperiode van ‘richtpatronen’ en dergelijke meer? Alleen dat aan de achterkant van de dipolen het signaal minder ver reikte. Dus was het logisch de antenne zo op te zetten in de richting waar er de meeste kans was op storingen van radiostations in naburige gemeenten en dicht tegenaan onze frequentie.

  5. …dus in de praktijk richt je de dipool bij een directioneel patroon in de richting waar je full power, 0 db krijgt…heb je een heel eigenaardig patroon moet je met yagi-antennes beginnen werken en ze desnoods mits een fase-verschuiving beginnen plaatsen om zo dicht mogelijk bij het theoretische diagram te zitten, het laagste vermogen, of de hoogste verzwakking is daarbij bepalend, mag je in een bepaalde richting bvb maar 20 watt hebben en kan je antenne-installatie het niet opvangen ; bvb je hebt 100 watt in de richting van de 0 db maar nog steeds 40 watt waar je er maar 20 mag hebben, zal je het uitgangsvermogen van de zender moeten minderen tot je maar 20 watt meer hebt in de richting van de grootste verzwakking, ook al heb je dan in de 0 db richting mss maar 75 watt meer….

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )